Wat zijn de kosten om te adverteren op LinkedIn (B2B)?

LinkedIn adverteren kosten op mobiel

De kosten om te adverteren op LinkedIn kunnen nog wel eens onduidelijk zijn. 

Misschien heb je het nog nooit gedaan. En wat kan je dan precies verwachten?

Je wilt natuurlijk wel een beetje een idee hebben of je het goed doet, en niet onnodig hoge bedragen uitgeeft. 

In deze blog neem ik je mee in mijn ervaringen en ondervindingen van de kosten om te adverteren op LinkedIn. 

Mocht je ooit hebben nagedacht om te starten met adverteren op Linkedin, lees dan snel verder. Of ben je al begonnen maar weet je niet of jouw huidige kosten wel marktconform zijn? 

Lees ook dan snel verder.

Voor wie is het relevant om te adverteren op LinkedIn?

Laten we eerst even een belangrijke vraag beantwoorden. Zo kom je er direct achter of adverteren op LinkedIn wel echt relevant is voor jou. 

LinkedIn is echt een B2B platform. Bedrijven vinden elkaar hier ontzettend gemakkelijk. Maar laten we niet vergeten, een bedrijf bestaat uit mensen. Daarom kan jij als persoon de verbinding leggen tussen jouw bedrijf en die van jouw klant.

Door te adverteren zal je jouw bedrijf kort kunnen introduceren aan jouw potentiële klant. Dit kan op verschillende manieren. 

Denk bijvoorbeeld aan het verspreiden van een white paper, het aanbieden van een gratis proefperiode, of het plannen van een (gratis) strategie- of groeigesprek.

Om even terug te komen op de vraag: voor wie is het relevant om te adverteren op LinkedIn?

Eigenlijk ieder (B2B) bedrijf dat een van de 3 genoemde ‘weggevers’ heeft, waaronder het veelgebruikte white paper, zou profijt kunnen hebben van LinkedIn advertenties. Proberen kan geen kwaad als je het mij vraagt, maar gebruik wel een strategie en gebruik bepaalde meetpunten, oftewel metrics.

Mag iedereen zomaar adverteren op LinkedIn?

Nee, niet iedereen. 

Je hebt namelijk toegang nodig tot het bedrijfsaccount op LinkedIn.

Het is (nog) niet mogelijk om te adverteren vanuit je persoonlijke profiel. Althans, je kan de advertenties wel vanuit jouw persoonlijke account beheren. 

Maar de advertentie wordt altijd getoond vanuit het bedrijf.

De hamvraag: wat zijn de kosten om te adverteren op LinkedIn?

vrouw kosten adverteren LinkedIn

Als je gewend bent om te adverteren op Facebook, dan kunnen de prijzen je misschien wat afschrikken. Maar misschien ben je juist enorme offline marketingbudgetten gewend. Dan zal het je hartstikke mee vallen.

Over het algemeen betaal je zo’n €10 – €20 per lead op LinkedIn. Dus bijvoorbeeld per white paper download. 

Hoe kom ik bij deze getallen?

Ik heb zelf geadverteerd op LinkedIn en daarmee kwam ik ook binnen deze range terecht. Daarnaast heb ik nog wat extra onderzoek gedaan, bijvoorbeeld door andere mensen te spreken of te luisteren naar podcasts, zoals de Red Panda Podcast.

Het verschil tussen Facebook en LinkedIn

Hoe komt het nu dat de kosten van adverteren op LinkedIn een stuk hoger zijn dan op Facebook en Instagram?

LinkedIn weet natuurlijk wie welke functie bekleed. Dit is enorm handig voor adverteerders.

Omdat je zo specifiek kan richten op een bepaalde groep werknemers of werkgevers, heb je een grotere kans dat je jouw lead ook echt kunt omzetten in klant.

Het is dan helemaal niet gek om wat meer geld te betalen om een betere lead te verkrijgen.

Bovendien is Facebook wat toegankelijker. Je hoeft nog geen enorm goed lopende business te hebben. Op LinkedIn is het gewoon wat handiger om te adverteren als je advertentiebudget wat hoger is. 

Het belangrijkste verschil is dat de leads op LinkedIn vaak meer opleveren. Dit komt ook doordat het een B2B platform is waar de opbrengsten per product vaak hoger zijn dan een soms wat simpeler product dat wordt geadverteerd via Facebook.

Budget om te adverteren op LinkedIn

Ik noemde het net al. Op LinkedIn heb je een wat groter budget nodig om te adverteren.

Je kunt namelijk pas vanaf €10 per dag adverteren, tegenover de €1 per dag van Facebook.

Per maand zou je dus wel minimaal een budget van €300 moeten hebben om serieus te beginnen met adverteren.

2 manieren om advertentiekosten te betalen

Op LinkedIn heb je 2 opties.

Je kan er voor kiezen om te betalen:

  • Per klik. Hiermee stuur je de klikkers naar je website.
  • Per 1000 views. Zo weet je wat het kost om je advertentie aan 1000 mensen te laten zien.
In de meeste gevallen is het aan te raden om te betalen per klik. Wil je puur meer naamsbekendheid genereren? Dan is betalen per 1000 views waarschijnlijk meer geschikt voor jou.

Aan de slag met LinkedIn advertenties

Heb jij nu een helder beeld van wat adverteren op LinkedIn je gaat kosten? Ik hoop in ieder geval van wel.

Mocht je op zoek zijn naar iemand die jou kunt adviseren over je advertenties of die jouw advertenties uit handen kunnen nemen: neem gerust contact op.

Ik help je graag. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *