Experimenten in Performance Max: De eerste mogelijkheden!

De black box genaamd Performance Max wordt iets minder black box. Je kunt vanaf nu namelijk experimenten uitvoeren met Performance Max!

Toch wel een kleine mijlpaal sinds het begin van Performance max in het voorjaar van 2022.

Mocht je nog niet bekend zijn met de campagne: voor nu weet je wel wat de campagne je oplevert, maar je hebt geen idee vanuit welk kanaal de omzet komt. 

Search, Youtube, Display? Het kan allemaal.

Nu kunnen we dus wel experimenteren, toch iets van een gevoel van controle…

Experimenteren in Performance Max Google Ads

De experimenten opties

Misschien ken je de experimenten optie wel voor Zoek-campagnes in Google Ads. Je test bijvoorbeeld het vastzetten van beschrijvingen, verschillende biedstrategieën of nieuwe advertentieteksten.

Bij Performance Max kon je nog helemaal geen tests of experimenten draaien. Maar vanaf nu dus wel.

Er zijn 2 opties.

Optie 1: Test uplift of Performance Max

De eerste optie is het testen van de uplift die Performance Max zou moeten of kunnen verzorgen.

Je wilt dus kijken wat jouw campagnes doen zonder een Performance Max campagne ten opzichte van deze zelfde campagnes plus een Performance Max campagne.

Hoe ziet dat eruit? Check dan even de afbeelding hieronder.

Uplift experiment PMax

Een aantal voorwaarden

Om dit eerste experiment toe te kunnen passen moeten jouw campagnes wel aan 2 voorwaarden voldoen.

Ten eerste moeten jouw vergelijkbare campagnes dezelfde website gebruiken als je Performance Max campagne. Adverteer je bijvoorbeeld in Nederland en België en heb je voor beiden een apart domein (.nl en .be)? Zorg dan dat je wel echt Nederland met Nederland vergelijkt. 

Dit is dus meer om je vergelijking ook echt eerlijk te kunnen doen, en zo de beste conclusies te kunnen trekken.

De tweede voorwaarde is wel een wat vervelende vind ik persoonlijk. Jouw Performance Max campagne mag namelijk niet verbonden zijn met het Google Merchant Center.

Dit is vaak wel het geval als jij producten verkoopt via jouw eigen producten feed.

Let dus op: alleen een campagne die niet gelinkt is aan een producten feed via Google Merchant Center kan een experiment met Performance Max opzetten.

Optie 2: Standard Shopping vs Performance Max

De tweede optie van experimenteren vind ik een beetje twijfelachtig eerlijk gezegd.

Hierbij test je een standaard shopping campagne tegenover een Performance Max campagne. Als je het mij vraagt lijkt me de uitkomst duidelijk. Performance Max zal betere resultaten opleveren.

Dit verwacht ik omdat Google heel erg aan het sturen is op Performance Max, je wordt echt aangemoedigd en dus vaak ook beloond om Performance Max in te zetten. De Black Box moet Google adverteerder nummer 1 helpen te worden en blijven.

Dit lijkt dus een trucje van Google om de twijfelaars over te halen en te zeggen: Performance Max is the way to go.

Maar blijf kritisch, want zeker niet bij ieder bedrijf of klant is Performance Max the Holy Grail.

Deel jouw Experimenten in Performance Max

Ik ben heel benieuwd hoe jouw experimenten in Performance Max het doen. En of standaard shopping het toch misschien wel beter doet dan PMax.

Laat het me weten!

Mocht je hulp nodig hebben, voel je vrij om contact op te nemen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *