Beste dagen en tijden om te posten op LinkedIn: Conclusies na een half jaar onderzoek.

Beste dagen en tijden posten LinkedIn vinger

Een van de meest gestelde vragen: wat zijn de beste dagen en tijden om te posten op LinkedIn?

Er zijn op het internet meerdere antwoorden en onderzoeken te vinden, maar ik dacht: laat ik het zelf uitzoeken.

6 maanden lang postte ik ik minstens 3 keer per week op LinkedIn.

Dit was niet op mijn persoonlijke account, maar op die van een van mijn collega’s. Waar ik op dat moment werkte.

 

Benieuwd naar de resultaten? Ik neem je mee!

Welke content deelde ik?

Om een beetje een beeld te geven vertel ik je wat om wat voor soort content ik in de gemeten periode deelde.

Je hebt bijvoorbeeld video’s, korte teksten, lange teksten, storytelling, tips, polls en foto’s.

Het doel was voornamelijk informeren en activeren. Dit deed ik door middel van polls en nieuwe korte inzichten.

Qua aantallen had er nog veel meer bereik behaald kunnen worden, bijvoorbeeld door storytelling. Op dat moment was dat niet onze strategie, dus laten we ons focussen op de resultaten.

De beste dag om te posten voor bereik op LinkedIn

Als eerste kijken we naar welke dag het meeste bereikt oplevert op LinkedIn

Bereik wil zeggen: hoeveel personen zijn er bereikt.

Uit mijn onderzoek kwam woensdag het beste uit de test. 

Woensdag deed het gemiddeld zelfs bijna twee keer zo goed als de rest van de dagen. Dat dit verschil zo groot is kan verschillende redenen hebben. Hier kom ik aan het eind van dit artikel op terug.

Na woensdag deed maandag het het best. Maar dinsdag had de hoogste uitschieter naar boven qua bereik.

Vrijdag kwam beduidend minder uit de strijd. Om wat duidelijkheid te geven zet ik hieronder de volgorde van meeste bereik naar minste bereik:

  1. Woensdag
  2. Maandag
  3. Dinsdag
  4. Donderdag
  5. Vrijdag
Zaterdag en zondag zijn niet meegenomen in dit onderzoek.

De beste dag om te posten voor engagement op LinkedIn

Beste dagen en tijden om te posten op LinkedIn engagement
Oke, niet deze engagement 😉

Naast dat bereik belangrijk is, want wie wil er nou geen nieuwe mensen bereiken? Is het ook belangrijk om betrokken volgers en fans te creëren.

Daarom checkte ik ook welke dagen het beste scoorde qua engagement.

Hierin zijn opmerkingen en reacties (interessant, gefeliciteerd, steun, geweldig, velhelderend en nieuwsgierig) meegenomen.

Weer kwam woensdag als beste uit de test. Hierna kwamen maandag en donderdag.

Dinsdag en met name vrijdag leverden minder engagement op.

De beste tijden om te posten voor bereik op LinkedIn

Net hebben we de beste dagen besproken, laten we nu kijken welke tijden het best scoorden.

Aangezien ik dit onderzoek tijdens de reguliere werktijden, van 9 tot 5, heb ik de dag in 4 delen opgedeeld.

Van 09:00 tot 11:00, van 11:00 tot 13:00, van 13:00 tot 15:00 en van 15:00 tot 17:00.

De periode die hier duidelijk het best uit de verf kwam was 11:00 tot 13:00. Niet heel gek, zo rond de lunchtijd. Dat is blijkbaar toch het moment dat veel mensen de mobiel of laptop er even bijpakken om door hun LinkedIn feed te scrollen.

Tussen en 13:00 en 17:00 zat niet zo veel verschil, terwijl tussen 09:00 en 11:00 de minste resultaten werden behaald. Als we net bezig zijn zijn we dus nog wat meer gefocust op het werk i.p.v. LinkedIn. Iets dat ook uit meerdere bronnen komt, in de ochtend zijn wij vaak het productiefst.

De beste tijden om te posten voor engagement op LinkedIn

Hier kunnen we kort over zijn. Engagement gaf dezelfde resultaten als bereik, als we het over de beste tijden om te posten op LinkedIn hebben.

‘Vroeg’ in de morgen, 09:00 tot 11:00, werkte het slechtst.

Terwijl rond lunchtijd, 11:00 tot 13:00, de meeste reacties werden ontvangen.

De allerbeste dag en tijd om te posten

Op basis van mijn onderzoek rolde er een dagdeel als hoogste gemiddelde uit de koker. De dag en tijdstip met het meeste bereik en het hoogste aantal reacties en opmerkingen.

De beste dag en tijdstip volgens dit onderzoek is woensdag tussen 11:00 en 13:00.

Probeer het eens uit!

Minpunten van het onderzoek

Er zijn een hoop bevindingen over wanneer wel en niet te posten op LinkedIn. Daarom wil ik wel vermelden dat er een paar minpunten zijn. Of nou ja, punten die invloed kunnen hebben gehad op de resultaten van dit onderzoek.  

Allereerst zijn de weekenddagen niet zijn meegenomen in het onderzoek. Misschien doen zaterdag en zondag het wel een stuk beter. Who knows?

Ten tweede heb ik verschillende soorten content gebruikt, het kan zijn dat de verhouding niet helemaal eerlijk is geweest. Binnenkort vertel ik je welke soort content het best scoorde.

Als derde en laatste is er op vrijdag een stuk minder geplaatst dan de rest van de week. Desondanks waren de resultaten op vrijdag vrijwel altijd minder dan andere dagen. Toch is dit wel een punt om over na te denken, wellicht waren het net wat minder goede posts. En had meer data op vrijdag voor betere resultaten gezorgd. Ben benieuwd of jij andere resultaten hebt op vrijdag!

De beste tijd voor jou om te posten

Ik heb je mijn bevindingen gegeven. Doe er je voordeel mee. Natuurlijk heeft ieder persoon of bedrijf andere doelgroepen en volgers. 

Check daarom ook vooral zelf eens hoe jouw posts het per dag of tijd doen.

Ben benieuwd of het heel erg verschil van mijn onderzoek.

Mocht je jouw bereik en engagement willen boosten, kijk dan eens naar adverteren op LinkedIn. Hoeveel dit kost schreef ik in mijn artikel over de kosten van adverteren op LinkedIn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *