Facebook Ads vs Google Ads: wat werkt beter?

Facebook ads vs Google Ads battle

Je wilt beginnen met adverteren. Maar je twijfelt. Wat werkt er beter? Facebook ads of toch Google ads?

Het is een veelgestelde vraag die ik regelmatig voorbij hoor komen.

Helemaal niet gek dus, als jij hier ook over twijfelt.

In dit artikel zal ik je meenemen door het antwoord op de tweestrijd: Facebook vs Google, wie wint er?

Is er wel een echte winnaar? Lees snel verder voor mijn visie.

4 Belangrijke battles: Facebook Ads vs Google Ads

Als je adverteert heb je 4 punten waar je waarschijnlijk rekening mee houdt. Voor het ene bedrijf is punt 1 een hoge prioriteit, voor het ander juist weer niet.

Deze 4 punten ga ik met jou bespreken: 

  1. De meeste mensen bereiken. 
  2. De goedkoopste mensen bereiken 
  3. De snelste mensen bereiken, en
  4. De meest waardevolle mensen bereiken 

De meeste mensen bereik je met...

Ik moet bekennen, deze blog ligt al een tijdje op de plank. Maar hij was nog niet af, sterker nog: ik was amper begonnen.

Wel had ik een schets van wat ik wilde vertellen. En tijdens het maken van deze schets was het antwoord op de eerste vraag voor mij duidelijk.

Waar bereik je de meeste mensen mee, Facebook of Google ads?

Ik zou zeggen Facebook. Simpelweg omdat de vijver daar groter is. Op Google moet er namelijk wel iemand zijn die jouw gewenste zoekopdracht invoert, dat zijn geen ongelimiteerd aantal mensen.

Sinds kort is er echter een nieuwe campagne-methode waarbij je op google ook een stuk hoger aantal impressies zal krijgen. Hierover later meer.

Voor nu is de conclusie: Met Facebook bereik je over het algemeen meer mensen dan met Google.

Is bereik je doel? Dan is Facebook het beste advies.

De goedkoopste mensen bereik je met...

Facebook vs Google Ads goedkoper

De volgende belangrijke overweging die je mogelijk maakt zijn de kosten. 

Van nature wil je het liefst zo goedkoop mogelijke mensen vinden.

Op het eerste gezicht is Facebook de winnaar van deze battle, maar het is ook maar net waar je naar kijkt en welke strategie je gebruikt.

 

Kijkend naar de gemiddelde kosten per klik betaal je bij Facebook gemiddeld ongeveer een dubbeltje minder, zo stelt Roxtar.

Maar, een echte maar: dit is het gemiddelde, jouw product of dienst is echt van belang om te bepalen wat nu goedkoper of duurder is.

Ik zie dus geen heel duidelijke winnaar als we Facebook en Google vergelijken in kosten. Het ligt aan je bedrijf en je strategie.

De snelste mensen bereik je met...

De snelste mensen… wie zijn de snelste mensen die kopen?

De kans is het grootst dat je via Google de snelste kopers bereikt. 

Je kan er voor kiezen om te adverteren op mensen die zoeken naar ‘laptop kopen’ of zelfs ‘Apple MacBook Pro 2022 kopen’. 

Wat je ziet is dat je op heel specifieke zoekwoorden kan gaan adverteren. Op zoekwoorden waar al letterlijk de koopintentie in vermeld staat.

Het enige waar je wel voor moet zorgen is een relevant aanbod, en een duidelijke website.

Google wint het dus op het vlak van de snelste kopers vinden. 

Alhoewel… op Facebook vind je snéller mensen! Er is namelijk altijd wel iemand online op Facebook. Op Google moet de zoekterm nog daadwerkelijk worden ingetoetst.

Daarnaast kan je met Facebook lekker blijven pushen, jouw product of dienst kan zo meerdere keren worden gezien door potentiële kopers. Iets wat neuromarketing-technisch weer heel goed werkt. 😉

De snelste kopers vind je dus op Google, maar het snelst vind je mensen via Facebook.

De meest waardevolle mensen bereik je met...

De laatste Facebook Ads vs Google Ads battle.

En daarmee misschien wel de zwaarste overweging. Want je wilt wel dat de mensen die je bereikt ook echt waardevol zijn voor jouw bedrijf.

Ik kan vrij duidelijk zijn over deze strijd. Google wint.

Het maakt niet uit hoe duur je product is, op Google wordt er altijd naar gezocht.

Bij Facebook of andere social Ads is het gewoon lastiger om mensen een echt duur product te laten kopen.

Je koopt toch niet elke dag een laptop als impulsaankoop? Waarschijnlijk zoek je er wel naar op Google als je geïnteresseerd bent. Dat is nou het verschil. Op Google is de vraag er gewoon altijd aanwezig.

Maar vergis je niet…

 

Is het wel een battle?

Ik verkondigde net steeds dat het een strijd is: Facebook Ads vs Google Ads.

Maar dit is het eigenlijk niet, al snap ik dat je als kleinere ondernemer keuzes moet maken.

Eigenlijk is het een geval van en, en. Facebook ondersteunt Google en vice versa.

Door jouw doelgroep bekend te maken met het product via Facebook Ads, zal jouw doelgroep gaan zoeken op Google naar het product dat zij nodig hebben. 

Of nou ja, nodig? Waar zij door jouw Facebook advertentie zijn geattendeerd. Dat dekt de lading beter.

Heb jij voldoende budget? Dan raad ik je echt aan om beiden dus in te zetten. En Facebook. En Google.

Benieuwd hoe ik je kan helpen met jouw advertenties? Neem vrijblijvend contact met me op.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *