Je eerste Google ads campagne opzetten: zo doe je dat!

Je eerste Google Ads campagne opzetten… dat wil je natuurlijk meteen goed doen. Het kan lastig lijken, daarom is een overzicht van de belangrijkste stappen wel zo fijn.

In deze blog neem ik je mee door de basisstappen die je sowieso niet mag vergeten. Lees ze rustig door en kom steeds een stapje verder.

Vragen? Stuur gerust een mailtje. 

 

 

Bepaal je campagne-doelstellingen

Voordat je jouw Google Ads campagnes opzet, moet je bepalen wat je doelen zijn. Wat wil je bereiken met je campagne? Wil je het websiteverkeer verhogen, leads genereren, verkopen stimuleren of naamsbekendheid opbouwen?

Als je eenmaal een duidelijk beeld hebt van je doelen, kun je vervolgens een strategie opstellen waarmee je deze doelen kunt bereiken. Als je bijvoorbeeld verkopen wilt genereren, kunt u een sales-campagne opzetten die gericht is op het verkopen van jouw product(en).

Stel je betaalgegevens correct in

Om een Google Ads campagne aan te maken, moet je natuurlijk eerst een Google Ads account aanmaken. Als je al een Google-account hebt, kun je dat gebruiken om je aan te melden voor Google Ads.

Zodra je je hebt aangemeld voor Google Ads, word je gevraagd om je factureringsgegevens in te stellen. Dit houdt o.a. je betaalmethode en factuuradres in. Later moet je ook je dagbudget instellen, dat is het bedrag dat je per dag aan per campagne wilt besteden.

Kies je campagne-type

Om je eerse Google Ads campane op te zetten zul je eerst een campagne-type moeten kiezen. Google Ads biedt verschillende campagne-types, elk met zijn eigen set functies en targeting-opties. De campagne-types omvatten Zoeknetwerk-, Display Netwerk-, Shopping-, Video-, Performance Max en App-campagnes.

Voor je eerste campagne is het in meeste gevallen aan te raden om te beginnen met een Zoeknetwerk-campagne, waarmee je advertenties worden weergegeven op de zoekresultatenpagina’s van Google wanneer gebruikers zoeken naar zoekwoorden die relevant zijn voor bedrijf of product.

Bepaal je targeting

Een van de krachtigste en belangrijkste functies van Google Ads zijn de targeting-opties. Je kan jouw advertenties targeten op basis van zoekwoorden, locatie, apparaat, taal en waarschijnlijk vergeet ik er nu nog een aantal ;-). Zoekwoorden en locaties zijn hierbij veruit het belangrijkst.

Voor je eerste campagne begin je dan ook met zoekwoord targeting. Hiermee bepaal je welke bij welke zoekwoorden, die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf, zichtbaar wil zijn op Google. Je kan daarbij kiezen voor broad match, phrase match, of exact match keywords. Afhankelijk van hoe dicht je wilt dat jouw advertentie aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker. Exact is de meest nauwkeurige vorm van targeting.

Maak advertentiegroepen

Zodra je jouw targetingopties hebt gekozen, moeten de eerste advertentiegroepen worden aangemaakt. Advertentiegroepen zijn groepen advertenties die gericht zijn op specifieke zoekwoorden. Als je bijvoorbeeld schoenen verkoopt, kun je advertentiegroepen maken voor verschillende soorten schoenen, zoals hardloopschoenen, tennisschoenen en casual schoenen.

Zorg er bij het maken van de advertentiegroepen voor dat je relevante advertentieteksten maakt die de gekozen zoekwoorden bevatten. Dit vergroot de kans dat je advertentie wordt aangeklikt door mensen die op die zoekwoorden zoeken. En dit zal je nodig hebben in de volgende stap.

Maak je eerste advertenties

Nu is het tijd om je advertenties echt te maken. Je advertenties moeten relevant zijn voor je advertentiegroep en, zoals gezegd, je zoekwoorden bevatten. Jouw advertentieteksten moeten beknopt en overtuigend zijn, en een duidelijke call-to-action bevatten. Er zitten namelijk limieten aan de teksten, dus wees kort en bondig.

Google Ads biedt verschillende advertentieformaten, waaronder responsieve zoekadvertenties (RSA). Voor uw eerste campagne is een RSA per advertentiegroep aan te raden, omdat deze zo het gemakkelijkst te maken en te beheren zijn.

Stel je biedstrategie in

Als een van de laatste stappen moet je jow biedstrategie bepalen. Dit bepaalt o.a. hoeveel je bereid bent te betalen voor elke klik op je advertentie. Google Ads biedt verschillende biedstrategieën, waaronder handmatig bieden, automatisch bieden en klikken maximaliseren. Automatisch bieden is het meest geavanceerd en zal sturen op conversies of conversiewaarde.

Dit kan nogal ingewikkeld zijn als je hier nog niet eerder mee te maken hebt gehad. Net zoals je eerste Google ads campagne opzetten als lastig kan worden ervaren.

Voor advies voor jouw account plan ik graag een afspraak met je in. Mail mij en ik plan snel wat met je in!

Hierna kan je direct starten, succes!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *