De goedkoopste periode om te adverteren op Facebook. Wanneer is dat precies?

Goedkoopste tijd om te adverteren

Tien jaar geleden was de goedkoopste periode om te adverteren op Facebook en Instagram. Valt dat even tegen, hè?

Dat is niet het antwoord wat ik je vandaag ga geven, maar als je logisch nadenkt klopt het wel.

Tien jaar geleden waren er namelijk veel minder online adverteerders. Dat betekent een lager aanbod van advertenties, met een relatief hoge vraag. Facebook wilde natuurlijk gewoon geld verdienen door zoveel mogelijk advertenties te laten zien.

En de bekende formule van vraag en aanbod bepaalt de prijs. Een hoge vraag met een laag aanbod zorgt voor een hogere prijs.

Maar hoe zit het nu met de goedkoopste periode om te adverteren per jaar? 

De goedkoopste maand om te adverteren op Facebook

De goedkoopste maand van het jaar om te adverteren op Facebook is januari. 

Als je dit leest in januari zou ik maar snel beginnen. Wat heb je te verliezen?

Maar hoe komt het dat januari goedkoper is dan andere maanden?

Simpel gezegd: grote bedrijven nemen in januari vaak een pauze of doen even een stapje terug met hun advertenties.

In de laatste maanden van het jaar zijn er natuurlijk veel feestdagen, dit is hét moment voor grote bedrijven om hun advertenties aan te schroeven.

Zij willen bovendien niet blijven zitten met hun voorraad van alle kortingsacties.

Na de wilde laatste maanden van het jaar stopt het vechten om een advertentieplekje en neemt het aanbod van advertenties dus af.

Doordat het aanbod omlaag gaat en de vraag van Facebook ongeveer hetzelfde blijft kelderen de advertentieprijzen.

Wil jij starten met adverteren en ben je bang fouten te maken? Doe het dan zeker aan het begin van het jaar.

Hoe verloopt de rest van het jaar?

Na januari zullen de prijzen om te adverteren langzaam wat oplopen, maar het echte venijn zit hem in de staart.

Zoals ik al zei zorgen de feestdagen voor een ontzettende piek in de advertentiekosten. Iedereen heeft aanbiedingen, alles moet worden verkocht. 

De kosten zijn dus wel hoger, maar omdat er veel feestdagen zijn is de kans ook groter dat er klanten op zoek zijn naar jouw product.

Aan het eind van het jaar zal je dus misschien wat meer investeren, maar mogelijk haal je er ook juist meer winst uit.

In de zomermaanden is de prijs vaak ook wat lager, omdat er veel mensen op vakantie zijn. 

Mocht het dus al januari of februari geweest zijn, dan is juni of juli misschien wel de meest veilige optie om te beginnen. 

Wat werkt er goed in de goedkoopste periodes om te adverteren op Facebook?

Mocht je in januari willen adverteren, denk dan aan gezonde en sportieve producten.

Het is namelijk net nieuw jaar en men is weer gemotiveerd om zijn goede voornemens waar te maken. Inspelen op die vraag werkt zeker in de eerste maanden van het jaar. 

Natuurlijk begrijp ik dat niet ieder bedrijf geschikt is om gezonde of sportieve producten te adverteren.

Als jij dvd’s verkoopt is het raar om ineens een groente shake te verkopen. Staar je dus ook niet blind op wat de goedkoopste tijd is om te adverteren.

Kijk vooral naar welke maanden het meest voor jouw bedrijf zouden kunnen opleveren.

Bied jij buitenactiviteiten aan? Dan zal je beter scoren in de drogere zomermaanden.

Bied jij gezellige sfeer verhogende lichtjes aan, dan zijn de donkere wintermaanden meer voor jou geschikt.

Verkoop je een evergreen product dat heel het jaar door wordt verkocht? Dan heeft het wel zin om te kijken naar welke maand de advertentiekosten het goedkoopst zijn.

Hulp nodig?

De goedkoopste periode om te adverteren op Facebook lijkt me duidelijk.

Wil jij nu wel beginnen, maar je weet niet hoe? Laat hieronder je vraag achter of typ even simpel ‘help’. 

Dan weet ik dat je hulp zoekt en kan ik je een stapje verder helpen.

Twijfel je toch nog? Lees hier 7 redenen om te beginnen met adverteren op Facebook en Instagram.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.