Google Mijn Bedrijf beheren: hoe doe je dat?

Jouw eigen Google Mijn Bedrijf beheren helpt je jouw zichtbaarheid te vergroten.

Omdat de juiste zichtbaarheid bijdraagt aan meer klanten en succes wil je deze gratis mogelijkheid om jouw bedrijf meer zichtbaarheid te schenken niet missen.

Er zijn een hoop opties binnen Google Mijn Bedrijf. Maar welke opties wil je sowieso niet vergeten?

Lees verder voor mijn tips.

Waarom zou jij je eigen Google Mijn Bedrijf beheren?

De grootste reden benoemde ik al kort in de introductie: zichtbaarheid.

Maar hoe werkt deze zichtbaarheid? 

Als jij Google Mijn Bedrijf aanmaakt wordt jouw bedrijf op 2 plekken gevonden. Of nóg makkelijker gevonden.

Zoeken op Google

Waarschijnlijk ben je al vindbaar op Google als je al onder jouw bedrijfsnaam actief bent op het internet. 

Dit kan bijvoorbeeld door je website, media aandacht of social media zijn.

Als je Google Mijn Bedrijf beheert kom je echter sowieso op de eerste pagina van Google bij het zoeken op jouw bedrijfsnaam.

Aan de rechterkant krijg je een enorm groot vlak te zien waar alle informatie over jouw bedrijf te vinden is.

Wat deze informatie precies is, vertel ik je zo.

Google Maps

De tweede plek waar je dankzij Google Mijn Bedrijf wordt gevonden is Google Maps.

Een groot voordeel hiervan is dat je lokaal enorm kan groeien. Als mensen zoeken op Google Maps zien ze jouw bedrijfsnaam staan. Hierdoor wordt je bekendheid op een simpele manier vergroot.

Daarnaast kunnen klanten jou ook makkelijker vinden, handig als je ook offline afspraken hebt.

Je weet nu waarvoor je Google Mijn Bedrijf gaat toevoegen. Laten we kijken naar de mogelijkheden.

Google Maps logo

De mogelijkheden om Google Mijn Bedrijf te beheren

Google Mijn Bedrijf biedt je de mogelijkheid om jouw bedrijf letterlijk en figuurlijk op de kaart te zetten.

Het leuke is, je kan dit helemaal zelf.

Mocht je na het lezen toch nog vragen hebben, neem dan even contact op.

Wat voor bedrijf heb jij?

Als je echt iets uit Google Mijn Bedrijf wilt halen is het belangrijk om duidelijk uit te stralen wat voor bedrijf jij hebt. En wie je daarmee kan helpen.

Je zal dan ook worden gevraagd in welke categorie jouw bedrijf valt.

Dit geeft al enige duidelijkheid, maar dit is lang niet genoeg om klanten te laten wat je nu precies doet.

Zorg er daarom voor dat je ook een compacte en duidelijke beschrijving geeft van wat je doet. 

Daarnaast kan je jouw services, producten en/of diensten toevoegen. Doe dit, dan wordt jouw aanbod ineens een stuk concreter.

Hoe ben jij te bereiken?

Als je gevonden bent is het nog wel handig om ook echt bereikbaar te zijn. 

Laat zien of je alleen online afspraken aanbiedt, of dat je ook offline het gesprek aan wilt gaan.

Om ook echt zichtbaar te zijn op Google Maps is het van belang om jouw bedrijfsadres toe te voegen. Anders wordt het lastig om jouw bedrijf een plekje te geven op Google Maps.

Verder kan je verwijzen naar je website, een afspraak-link invullen,  en je telefoonnummer toevoegen. Zo ben je waarschijnlijk het snelst te bereiken. Voeg gelijk even je openingstijden in, dan weten klanten wanneer ze jou het best kunnen bereiken.

Vragen en antwoorden

Er kunnen vragen aan je worden gesteld, direct op Google. 

Dit is super handig, want door duidelijk antwoord te geven kan je de meest gestelde vragen meteen voor iedereen tackelen. 

Mevrouw achter laptop heeft een vraag

Houd je klanten op de hoogte

Binnen Google Mijn Bedrijf kan je posts maken. 

Is er iets belangrijks of een opvallende wijziging binnen het bedrijf? Laat het ze weten!

Heb je bijvoorbeeld een nieuw product, nieuw personeel, een nieuw kantoor? Maak een korte post zodat jouw potentiële klant op de hoogte blijft.

Vraag om reviews

Als je inmiddels jouw Google Mijn Bedrijf beheert, vraag dan om reviews.

Reviews vormen social proof, 1 van de belangrijkste marketing beïnvloedingsprincipes

Deze reviews geven jouw bedrijf een aantal sterren, en dat staat toch net wat betrouwbaarder. 

Aan de slag

Je weet nu waar je op moet letten bij het beheren van Google Mijn Bedrijf.

Bovendien weet je dat het gratis is, en dat iedereen dit kan. Er is zelfs een app van. 

Als het toch niet lukt, dan weet je mij te vinden.

Mocht je iets aan deze blog hebben gehad, of op een andere manier iets aan mijn content hebben, zou je dan 1 ding voor mij willen doen?

Je raadt het waarschijnlijk al.

Een review geven op Google aan mij, Thom van Thomline.

Dank je wel!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *